Sunday 18 September 2011

rumahku yang adventurous 2

Ok... sambung cerita semalam..

Lepas kitorang semua naik atas, kitorang mula lah fikir bukan-bukan. Sebab memang confirm yang tadi semua orang nampak wan kat depan bilik dier pakai telekung tapi kaki tak nampak lah kan da tangga halang. Lepas  lepak-lepak jap, zohor pulak dah nak habis. Akak aku ni alim jugak lah. Adik-beradik aku yang lain kalau belum baligh tuh jangan harap nak solat penuh, tapi dier nih memang rajin solat. Bangga mak bapak aku ader sorang anak beliau yang solehah..hahhaha..

Jadi, dier ni pun takut nak turun sorang-sorang. Bilik akak aku tuh kat tingkat tiga paling hujung sekali dekat pintu nak keluar. Bilik air pulak, ader dua jer semua kat bawah paling hujung dekat pintu dapur pulak. Kira nya mcm utara dengan selatan jugak lah beza nya. Sekarang ni, kitorang semua bertiga. Kalau akak aku turun berdua, sorang kene tinggal kat atas. Nak tak nak tiga-tiga pun turun sama, tapi kali ni turun relax-relax jer takder lah lari-lari. Habis ambil wuduk, naik balik atas nak sembahyang. Yang sembahyang nya akak aku sorang je time tu, aku ngan adik aku jadi guard je kut. Patutnya, time-time cam ni lah nak kene kuatkan pendinding, tapi tak pelah kut, budak-budak lagi ...di maafkan..takda akaun lagi..

Selesai semua sembahyang, wirid, doa, sambung lepak-lepak atas katil. Di sebabkan bosan duduk terperap dalam bilik kitorang pun main nyanyi-nyanyi. Yelah, kitorang bukan orang kaya, mana ada tv sebijik sorang dalam bilik. Paling banyak pon, setiap tingkat mesti ada tv sebijik. Playstation lagilah, ape ke binatang nya itu...Tapi sebab da takut, takda sape berani keluar bilik , aku yang kaki tv ni pun boleh tewas hari tu.

Yang hampeh nya, kitorang semua pergi pakat nyanyi lagu ulek mayang. Ye ULEK MAYANG.... tapi edited version lah... kitorang tukar lirik dia...buat versi gila-gila. Take 5 lepas nyanyi, ambil nafas jap, time tuh.....jeng-jeng...keluar lah bunyi-bunyian yang dalam edited lirik kitorang tadi.

Ini lirik asal( aku google wei...salahkan pak goo kalau lirik slah):

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggol sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning

Yang edited version( sila jangan gelak):

Yang bodoh di sepak-sepak
Yang bodoh di cubit-cubit
Yang bengong di lempang-lempang
Yang bengong di ketuk-ketuk


Ok, kitorang adik-beradik memang gila-gila sikit,  lagipon masa tu memang bosan gila kan itulah yang keluar semua lirik yang hampeh-hampeh tu.

Masa tu, kitorang dengar bunyi orang ketuk-ketuk dan tampar dinding. Ada juga dengar suara lelaki, ingatkan abang aku da balik. Kitorang jerit lah, nama abang aku. Tapi dia tak sahut pulak. Memang tak berani nak turun bawah untuk tinjau sapa yang datang ketuk-ketuk rumah. Lepas tu sambung balik nyanyi, ingat kan nak confirm kan bunyi-bunyi an asing tadi tuh. Kali ni lagi ganas, tak berhenti nyanyi lagi da dier ketuk-ketuk dengan tampar-tampar dinding ngan pintu.

Beberapa jam lepas tuh, barulah mak aku balik. Yeehaaa!!.. baru boleh sambung tengok tv, tadi takut. Dan memang sah, wan aku ikut sama ngan mak aku. Beberapa hari lepas tuh, jiran-jiran aku boleh perlekeh kan kitorang tau. Dia report ngan wan aku yang hari tuh, kitorang semua macam budak-budak yang hilang arah lah, dok lari-lari sambil  jerit-jerit panggil wan aku kat sekeliling rumah ngan rumah-rumah jiran. Ciss!.. aku tau diorang sebenarnya jeles sebab cucu diorang tak pernah cari diorang sampai mcm tu sekali.  Warga emas yang terpulau...

Yang lawak nya, jiran depan rumah aku ada cakap yang hari kejadian tu, ada orang indon kut datang jual kain.  Itu lah bunyi ketuk-ketuk pintu tu.Tapi bila tanya, indon tu laki ke perempuan, jiran aku cakap perempuan. Jadi persoalan nya suara lelaki yang jerit hoi!! Kat kitorang hari itu sapa sebenarnya???  Adakah indon itu perempuan yang bersuara lelaki???? Sampai sekarang aku konfius, dan ye, “wan” yang kitorang nampak tu pun masih lagi menjadi tanda soal a.k.a ?

Sebenarnya, cerita ni takda lah seram sangat sebab benda tu menjelma jadi arwah wan aku. Nampak suci je lah.  P/s wan aku hanya bela ayam ngan kucing je...jangan nak buat gossip liar pulak ek.

Sepanjang aku duduk dekat kampong tu, macam-macam da aku kene, cuma tak ganas saja lah. Nanti lah aku cerita ek.....adioss...

1 warkah bicara:

nurulain1011 said...

wey ayat ko xleh blaa broo. rase nak lempang lempang je. Hahahaa, aku gelak gelak bace sambil membayangkan ko nyanyi. hahahaa